Onyttigaste månaden, alla kategorier

Äntligen är december här och det är bara snön som fattas!

December är nog den onyttigaste månaden på året, alla kategorier.

  • December brukar för många innehålla väldigt mycket godis i form av glöggkvällar och julbak. 
  • December är en väldigt mörk månad vilket skapar trötthet och det där gympasset eller löprundan känns helt plötsligt inte lika lockande. 
  • December innehåller även en hel del planerade aktiviteter. Hela släkten ska du hinna besöka, till och med din faster låtsas-systers man som du inte träffat sedan förra julen. Dessutom ska julklappar fixas, hemmet skuras och ja allt det där andra…
  • December innehåller även både jul och nyår som båda innebär god mat och onyttiga sötsaker. 

Ni hör ju själva, det finns varken tid eller lust för träning. Känner ni igen er?

 

 

Det gör jag. Och vet ni va? Jag tycker det känns helt okej. För mig är december en mysig månad och det är mycket jag vill hinna med. Därför kan träningen få bli lite nedprioriterad för en gångs skull. När jag har tid tränar jag även denna månaden men jag tänker kämpa så mycket att jag måste stressa runt, eller missa andra roliga saker. 

Ibland har man mindre tid för träning och det är helt okej!  

december - godis - mat - träning

Hallonsmoothie en klassisk vinnare i alla lägen

För ett tag sedan köpte vi en stavmixer, främst för att kunna göra släta soppor. Men den har faktiskt mest blivit använd till att göra smoothies. Det är ju supergott och så enkelt. Både till frukost och till mellanmål. 

Smoothie kan man göra av egentligen vad som helst, bara att ta det som finns hemma. Frysta bär eller frukt som mixas ihop med mjölk, yoghurt eller vatten och havregryn. 

Idag blev det en god hallonsmoothie till frukost. 

2 dl hallon
1 dl vaniljyoghurt
1,5 dl mjölk
honung 

 
Hinner du inte slänga ihope en smoothie på morgonen går det alldeles utmärkt att förbereda på kvällen och bara ställa in i kylen. 
frukost - hallonsmoothie - lunch - mellanmål - recept - smoothie

Är du en aktiv soffpotatis?

Just nu pratas det väldigt mycket om träning och hälsa. Många försöker att vara aktiva och tar sig till gymmet eller är ute och springer några gånger i veckan. Men räcker det?

I och med vår allt mer stillasittande livsstil har ett nytt begrepp växt fram, ”aktiv soffpotatis”. Det är helt enkelt en person som är aktiv och tränar några gånger i veckan men där emellan är väldigt mycket stillasittande. Rekommendationer finns att röra på sig minst 30 minuter om dagen. Även om du gör detta och där efter sitter väldigt mycket stilla kan du kalla dig en aktiv soffpotatis.  

Detta innebär inte att du ska ut och springa ett marathon om dagen eller köra dubbla träningspass utan det är de små sakerna i vardagen som gör stor skillnad. Att stå istället för att sitt fördubblar energiomsättningen och andra lågintensiva rörelser (som att gå i trapporna) mångdubblar energiomsättningen.  

Jag tror alla vet att stillasittande självklart inte är lika bra som att röra på sig, men vet vi egentligen hur dåligt det är? Stillasittande kan leda till en rad olika sjukdomar. Du får bland annat för höjd risk att drabbas av diabetes typ 2, hjärt- kärlsjukdomar, depression och demens. Forskare har även kommit fram till att förutom att energiomsättningen minskar vid långa stunder av stillasittande (speciellt framför tv och dator), orsakar stillasittande andra hälsomässigt negativa beteenden. Personer som sitter ner längre stunder tendera att äta mer onyttiga saker framför skärmen och på så sätt ökas energiintaget, inte nog med det har dessa personer ofta sämre aptitreglering. Vi kan här konstatera att de som sitter mycket och tittar på tv minskar sin energiomsättning samtidigt som de ökar sitt energiintag. Enligt detta resultat känns det inte så förvånande att forskare fann att överviktiga i snitt sitter 2 timmar längre per dag än normalviktiga. 

 
Forskning har visat att vi i genomsnitt sitter ner 60% av vår vakna tid. Men hurska man kunds bryta detta mönster om man som jag har ett stillasittande arbete? Huvudsakligen gäller det att byta ut sitt sittande mot lågintensiv vardaglig aktivitet. Ett första steg är att identifiera var och när man sitter. För oss som har ett stillasittande jobb gör korta bensträckare på bara en minut stor skillnad. Även att stå upp och jobba gör en stor skillnad om man har den möjligheten med ett höj- och tänkbart skrivbord (annars borde du gå till chefen och be om att få ett). En riktlinje att sträva mot är att avbryta stillasittande var 30:e minut med en kort bensträckare samt att försöka begränsa stillasittandet på fritiden till max 2 timmar per dag. 
 
Nyligen upptäckte jag att mina steg automatiskt registreras i telefonen, och det var inte alltid en så rolig syn. I snitt tog jag kanske 6 000 steg om dagen, och nu försöker jag aktivt se till att komma upp i 10 000 steg varje dag. Det har gått ganska bra, men oftast krävs det en promenad på i alla fall en halvtimma för att få ihop det. Jag tror dock jag kan räkna mig till en av de många aktiva soffpotatisarna i Sverige.
 
aktivitet - aktivsoffpotatis - hälsa - motion - rörelse - soffpotatis - stillasittande - vardagsmotion - vardagsträning